Polski English

badanie powietrza
Luty 2009 - Maj 2009

realizacja III etapu projektu

W maju zakończyliśmy realizację zadań III etapu projektu, związanych tematyką powietrza. Grupa uczniów pod kierunkiem nauczyciela chemii przeprowadzała cykliczne pomiary mające na celu zbadanie składu i zanieczyszczeń powietrza w Tarnobrzegu. Na podstawie zgromadzonych materiałów uczniowie wykonali prezentację multimedialną, którą znajduje się w zakładce Projekt - III etap - chemia.
Październik 2009

Comeniusowcy Dwójki na Sycylii

EtnaW dniach 6 – 11 października 2009 r. 16-osobowa grupa naszych uczniów i nauczycieli przebywała na Sycylii, gdzie odbyło się trzecie już spotkanie partnerskich szkół w ramach naszego projektu Comenius. Sycylijskie miasteczko Leonforte, malowniczo położone na szczycie wzgórza przyjęło wszystkich z wielką gościnnością, serdecznością i sympatią. Niewątpliwie ogromnym przeżyciem było dla nas zdobycie Etny – czynnego wulkanu, którego zbocza pokryte są w całości lawą i popiołem. Na szczycie wulkanu temperatura na głębokości 1 metra wynosi już 90°C. Mogliśmy z bliska zobaczyć czynny krater, z którego wciąż wydobywa się dym. Zwiedziliśmy również uroczą Taorminę, pochodzące z III w n.e. malowidła i mozaiki w Piazza Armerina oraz „Dolinę Świątyń” w Agrigente. Oczywiście zwiedziliśmy miasteczko Leonforte, spotkaliśmy się z lokalnymi władzami. Kosztowaliśmy wielu lokalnych potraw i przysmaków. Poznawaliśmy zwyczaje mieszkających tu ludzi. Nasi uczniowie mieszkali u sycylijskich rodzin, które otoczyły ich ogromną troską i rodzinnym ciepłem. Na boisku szkolnym zostały zorganizowane rozgrywki sportowe i zabawy, w których wzięli udział wszyscy uczniowie partnerskich szkół. Nasza podróż do Leonforte prowadziła przez Rzym, gdzie lądował nasz pierwszy samolot. Tam w oczekiwaniu na kolejny lot zwiedziliśmy piękne portowe miasteczko Fiumicino położone nad Morzem Tyrreńskim. Z Rzymu udaliśmy się do Catanii, gdzie oczekiwali nas nasi sycylijscy przyjaciele. Droga powrotna do Polski prowadziła przez Palermo. Z lotniska w Palermo polecieliśmy do Mediolanu, a dalej kolejnym samolotem do Krakowa. Podróż i pobyt na Sycylii dostarczył nam wszystkim ogromnych, niezapomnianych wrażeń, które staraliśmy się uwiecznić na licznych fotografiach.
Luty 2009 - Maj 2009

realizacja II etapu projektu

Mamy za sobą 1 rok realizacji Projektu. W maju zakończyliśmy realizację zadań II etapu, związanych tematyką wody. Uczniowie partnerskich szkół badali występowanie wody w przyrodzie, wpływ większych zbiorników wodnych na warunki ekologiczne lokalnych środowisk, przeprowadzali cykliczne pomiary badające stan zanieczyszczenia wód naturalnych w regionie, opracowali zagadnienia związane z oczyszczaniem i uzdatnianiem wody. Ponadto uczniowie naszej szkoły zorganizowali wycieczkę do Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Tarnobrzegu - Zakrzowie. Na podstawie zgromadzonych materiałów uczniowie wykonali prezentacje multimedialne, które umieszczone w zakładce Projekt - II etap - chemia.
Maj 2009

Comeniusowcy Dwójki w Hiszpanii

W ramach realizowanego przez naszą szkołę Projektu Comenius, grupa uczniów naszej szkoły wyjechała do Hiszpanii, gdzie w dniach 11 – 17 maja odbyło się wspólne spotkanie partnerskich szkół - polskiej, włoskiej i hiszpańskiej. Partnerska szkoła hiszpańska znajduje się w miasteczku Alginet, nieopodal Valenci. Przez cały czas pobytu w Hiszpanii nasi uczniowie mieszkali u rodzin uczniów tamtejszej szkoły. W czasie tego wspólnego spotkania uczniowie każdej szkoły prezentowali efekty swojej pracy, będące wynikiem realizacji wspólnego projektu. Wszystkie prezentacje odbywały się w języku angielskim i nasi uczniowie poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie. Były też liczne wycieczki – uczniowie zwiedzili Barcelonę, Valencię, przepiękne rejony rzeki Xuquer River oraz rezerwat Albufera (Albufera Narural Park). Wszyscy uczniowie bardzo się zaprzyjaźnili i po powrocie do domu utrzymują nadal kontakt e-mailowy. Kolejne wspólne spotkanie partnerskich szkół odbędzie się w październiku na Sycylii. Natomiast w maju 2010 r. – na zakończenie projektu - wszyscy spotkamy się w Tarnobrzegu.
Październik 2008 - Styczeń 2009

realizacja I etapu projektu

Zakończył się I etap realizacji naszego projektu. W tym etapie uczniowie partnerskich szkół badali ekologiczne warunki własnych regionów. Została nawiązana współpraca z różnymi instytucjami mającymi wpływ na warunki ekologiczne środowiska a także z instytucjami zajmującymi się ochroną środowiska. Odbyły się liczne spotkania i wycieczki. Na podstawie zgromadzonych materiałów uczniowie wykonali prezentacje multimedialne. Wyniki pracy zostaną zaprezentowane całej społeczności szkolnej.
Listopad 2008

pierwsze wspólne spotkanie w Polsce

W dniach 6 – 10 listopada odbyła się pierwsza robocza wizyta nauczycieli partnerskich szkół w naszym gimnazjum. Z Alginet w Hiszpanii odwiedziła nas Carolina i Carme. Z Leonforte na Sycylii przybyli do nas: Maurizio Lomonaco – dyrektor szkoły oraz nauczyciele: Concetta, Basilio, Conetta i Dario. W czasie tej wizyty pracowaliśmy wspólnie nad realizacją zadań projektowych. Odwiedziliśmy instytucje współpracujące z nami w realizacji projektu. Nasi goście zapoznali się z działalnością naszej szkoły, zwiedzili Tarnobrzeg i zostali przyjęci przez władze miejskie.

Dzień 1 – spotkanie robocze, praca nad projektem.W pierwszym dniu wizyty odbyło się spotkanie robocze, w czasie którego rozmawialiśmy o naszym projekcie. Uzgodniliśmy szczegóły dotyczące realizacji poszczególnych zadań oraz sposobu prezentacji wyników i rezultatów pracy.
Dzień 2 – zwiedzanie naszej szkoły, zwiedzanie Tarnobrzega oraz spotkanie z władzami miasta. W drugim dniu pobytu goście zwiedzali naszą szkołę. Uczniowie z klasy językowej zapoznali gości z działalnością szkoły i z najważniejszymi wydarzeniami roku szkolnego. Przedstawili specjalnie przygotowaną prezentację o naszej szkole. W tym dniu goście zostali przyjęci w Urzędzie Miejskim w Tarnobrzegu, gdzie spotkali się z Wiceprezydentem Miasta Tarnobrzeg oraz z Naczelnikiem Wydziału Edukacji UM. Goście otrzymali z rąk pana prezydenta upominki związane tematycznie z naszym miastem. Odbyło się też spotkanie z Naczelnikiem Wydziału Środowiska i Rolnictwa UM. Pani naczelnik opowiedziała o pracy wydziału i działaniach związanych z ochroną środowiska. Przedstawiła też przepisy prawne dotyczące kwestii wycinania drzew w naszym kraju, nasi goście opowiedzieli jak wygląda ten problem w ich krajach. Po południu wspólnie zwiedzaliśmy najważniejsze zabytki naszego miasta.
Dzień 3 – wizyty robocze w Zakładach Chemicznych „Siarkopol”, Kopalni Machów, oraz w Wydziale Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego. W trzecim dniu wizyty realizowaliśmy wspólnie zadania związane bezpośrednio z tematyką naszego projektu. Zwiedziliśmy tereny byłej Kopalni Machów, gdzie zapoznaliśmy się z działalnością tej kopalni od momentu jej powstania aż do likwidacji i utworzenia jeziora rekreacyjnego. Spotkaliśmy się z pracownikiem Zakładów Chemicznych „Siarkopol”, który opowiedział o pracy zakładu na przestrzeni lat, jego produktach oraz wpływie na środowisko. W tym samym dniu odbyło się spotkanie z pracownikami Wydziału Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Tarnobrzegu. Tam dowiedzieliśmy się o tym, jakie zjawiska żywiołowe występują na naszym terenie i jak sobie z nimi radzimy. Obejrzeliśmy prezentację dokumentującą powódź na naszym terenie w 2001 roku. Nasi goście podzielili się z nami informacjami o tym , jakie klęski żywiołowe występują w ich krajach.
Dzień 4 – wyjazd na wycieczkę do Warszawy. Na zakończenie wizyty pojechaliśmy wraz z całym gronem pedagogicznym na wspólną wycieczkę do Warszawy. Stąd, następnego dnia, nasi goście wyruszyli w drogę powrotną.
Dzień 5 – zakończenie wizyty. Po zakupieniu pamiątek udaliśmy się wszyscy na lotnisko, gdzie pożegnaniom nie było końca …
Sierpień 2008

mamy Comeniusa!

Otrzymaliśmy informację z Narodowej Agencji programu Comenius o zaakceptowaniu naszego projektu do realizacji. Nasz projekt został oceniony bardzo wysoko, gdyż otrzymał maksymalną liczbę punktów – 100 punktów na 100 możliwych do uzyskania. A więc do pracy....